Γιάννης Θεοφύλακτος

Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Κοζάνης

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Δικηγορικό γραφείο

Του Γιάννη Θεοφύλακτου*

1. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ Α’ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ

Η οριζόντια (υπέρ όλων και έναντι όλων) προστασία της α’ κατοικίας καταργήθηκε ουσιαστικά στις 31.12.2013 με το ν. 4224/2013. Δόθηκε μίας μορφής παράταση για ένα έτος –έως 31.12.2014-, οπότε και καταργήθηκε πλήρως από την Κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου (μάλιστα σε προεκλογική περίοδο).

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ Α’ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ ΓΙΑ ΦΥΣΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ (ΜΗ ΕΜΠΟΡΟΥΣ):

Αυτό που έμενε ήταν προστασία της α’ κατοικίας για όσους εντασσόντουσαν στο νόμο Κατσέλη (θα έπρεπε να είχαν τις προϋποθέσεις, δηλ. κυρίως να μην είναι έμποροι και να προσφύγουν στο δικαστήριο).

Αν δούμε την ρητορική στελεχών της Ν.Δ. ήδη από το καλοκαίρι του 2014, είναι σίγουρο ότι η Ν.Δ. είχε συμφωνήσει με την τρόικα την πλήρη κατάργηση της α’ κατοικίας (και του νόμου Κατσέλη δηλ.).

ΤΙ ΕΚΑΝΕ Ο ΣΥΡΙΖΑ ΓΙΑ ΤΗΝ Α’ ΚΑΤΟΙΚΙΑ:

Ήδη από τη συμφωνία του καλοκαιριού του 2015 και μετά τις εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2015, διαπραγματευτήκαμε να μην καταργηθεί η προστασία της α’ κατοικίας μέσω του νόμου Κατσέλη –που προφανώς είχε συμφωνήσει ο Σαμαράς- και τα καταφέραμε ως εξής:

Για όλα τα σπίτια –εκτός από όσα έχουν μεγάλη αξία, «Ψυχικό και Εκάλη», όπως σωστά έλεγε ο σ. Ευκλείδης και ο σ. Σταθάκης- ισχύει η προστασία της α’ κατοικίας έως 31.12.2018 (προστατεύονται σπίτια με αντικειμενική αξία 180.000 ευρώ για άγαμο, 220.000 ευρώ για έγγαμο, 240.000 για ζευγάρι με ένα τέκνο, 260.000 με δύο και 280.000 με τρία τέκνα.

Έχουν δηλ. προθεσμία, όσοι έχουν πρόβλημα υπερχρέωσης, να προσφύγουν στο νόμο Κατσέλη και να προστατεύσουν την α’ κατοικία τους έως 31.12.2018.

Επίσης πετύχαμε κατά την ψήφιση του δικού μας νόμου (4346/2015) να δοθεί προθεσμία 2 μηνών (Νοε-Δεκ 2015) ακόμη και γι’ αυτούς που έχουν ακριβά σπίτια («Εκάλη» κτλ). Δηλ. είχαν τη δυνατότητα ακόμη και οι ‘πλούσιοι’, οι ‘έχοντες’, να προστατεύσουν την (πανάκριβη) α’ κατοικία τους.

Επίσης πετύχαμε με το ν. 4336/2015 να επεκταθεί η προστασία όσων προσφεύγουν στο νόμο Κατσέλη ΚΑΙ στα χρέη σε Εφορία και ΙΚΑ, ΟΑΕΕ κτλ. Είναι πολύ σημαντικό, γιατί έως τότε μπορεί κάποιος να ρύθμιζε τα χρέη του στις τράπεζες, όμως τα χρέη σε Εφορία, ΙΚΑ, ΤΕΒΕ, εξακολουθούσαν να τον ‘πνίγουν’.

2. Ν. 4469/2017 (ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ): ΕΜΜΕΣΗ ΑΛΛΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ Α΄ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ

Ο 4469/2017 αποτελεί μεγάλη επιτυχία της Κυβέρνησής μας:

- Θεσμοθετεί επιτέλους ένα πλαίσιο προστασίας για τους εμπόρους, για τους μαγαζάτορες. ΕΩΣ το ν. 4469/2017 δηλ. υπήρχε ο νόμος Κατσέλη από το 2010 για τη ‘μισή Ελλάδα’ (φυσικά πρόσωπα που δεν έχουν την εμπορική ιδιότητα), ΟΜΩΣ για τους εμπόρους, την άλλη μισή Ελλάδα, δεν υπήρχε ΤΙΠΟΤΕ.

- Με το ν. 4469/2017 και οι έμποροι πλέον προστατεύουν ουσιαστικά την α΄ κατοικία τους. Και τούτο διότι στο επιχειρηματικό πλάνο που θα θέσουν στη διαπραγμάτευση, μπορούν να εντάξουν και την προσωπική τους περιουσία. Και αν γίνει δεκτό, να προστατεύσουν την α΄ κατοικία τους –και όχι μόνο.

- Μένει να αποδειχθούν τα παραπάνω στην εφαρμογή του ν. 4469, όμως είναι ενθαρρυντικό ότι και οι ίδιες οι τράπεζες πιέζονται (από την ΕΚΤ) να προβούν σε ρυθμίσεις.

Πάντως οι τελευταίοι που μπορούν να μιλάνε για τον επιχειρηματικό κόσμο είναι ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι διατηρούσαν τα δικτατορικά διατάγματα και κυνηγούσαν ως εγκληματίες τους εμπόρους που αδυνατούσαν να πληρώνουν τις εισφορές (επίσης τους άφησαν χωρίς υγειονομική περίθαλψη κτλ). Ξεκάθαρα κατά των εμπόρων και υπέρ των τραπεζών ήταν και η ΝΔ διά της εισηγήτριάς της (Μπακογιάννη) κατά τη συζήτηση του ν. 4469/2017.

3. Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΓΙΑ ΜΗ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΩΝ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΙΕΣ ΜΕ ΑΞΙΑ ΕΩΣ 300.000 ΕΥΡΩ.

Πολύ σημαντική είναι η συμφωνία 'κυρίων' με τις τράπεζες για μη διενέργεια πλειστηριασμών για κατοικίες αξίας έως 300.000 ευρώ.

Κι αυτό γιατί υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις που για οποιονδήποτε λόγο πιθανόν να μην πληρούν τα κριτήρια είτε του νόμου Κατσέλη (νοικοκυριά) είτε του εξωδικαστικού μηχανισμού (έμποροι). Για αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει βέβαια ο Κώδικας Δεοντολογίας (βελτιωμένος από το καλοκαίρι του 2016).

Η συμφωνία αυτή - που φυσικά το καλύτερο είναι να θεσμοθετηθεί και τυπικά και προς τούτο πρέπει να αρθούν οι αντιρρήσεις των δανειστών- μας δίδει τον χρόνο για ακόμη επαρκέστερη προστασία της λαϊκής κατοικίας.

*Ο κ. Γιάννης Θεοφύλακτος είναι Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Π.Ε. Κοζάνης


Πηγή: http://thehellenicmail.gr

Να υπάρξει δυνατότητα για υπαίθριο εμπόριο τοπικών προϊόντων στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους ζήτησε ο βουλευτής Κοζάνης του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Θεοφύλακτος σ΄επίκαιρη ερώτηση του προς τον αρμόδιο υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Νίκο Μαυραγάνη, γεγονός στο οποίο εκείνος ανταποκρίθηκε θετικά.

Όπως εξήγησε ο κ.Θεοφύλακτος οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι ωφέλησαν τον τόπο και την ασφάλεια των οδηγών και των κατοίκων αλλά έχουν δημιουργηθεί προβλήματα από τις αλλαγές, ως προς όσους πωλούσαν τα προϊόντα τους στους δρόμους, που είχαν μικρότερο όριο ταχύτητας ή στα χωριά από τα οποία διέρχονταν οι οδηγοί, τα προηγούμενα χρόνια.

Ο κ.Θεοφύλακτος εξήγησε πως και τοπικοί παράγοντες, αγρότες, δήμοι, επιμελητήρια είναι θετικά προς αυτήν την κατεύθυνση και τόνισε πως και στη δική του την Περιφερειακή Ενότητα υπάρχει ενδιαφέρον και γενικότερα.

Ο κ.Μαυραγάνης εξήγησε πως υπάρχει η δυνατότητα ήδη από τον κανονισμό της Εγνατίας οδού για υπαίθριο εμπόριο καθώς υπάρχει σχετική πρόβλεψη αλλά αυτό θα πρέπει να ενσωματωθεί με άρθρα στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, που συζητείται στη Βουλή. Ωστόσο, ο κ.Μαυραγάνης τόνισε πως πρέπει να εξετάσει αν προβλέπεται όχι μόνο στον κανονισμό της Εγνατίας οδού αλλά και στους άλλους αυτοκινητοδρόμους και σημείωσε πως κάτι τέτοιο θα πρέπει να εξεταστεί αλλά το υπουργείο Μεταφορών είναι καταρχήν θετικό στο μέτρο.


Πηγή: www.ypaithros.gr

Άρθρο του κ. Γιάννη Θεοφύλακτου*

Η χώρα δεν πτώχευσε τυχαία: είχε προηγηθεί η κατάρρευση της δημοκρατίας.

Η Δημοκρατία είχε καταρρεύσει γιατί ο κόσμος, η κοινωνία, ο ελληνικός λαός είχε χάσει την φωνή του.

Δεν υπήρχε γνήσια εκπροσώπηση του λαού στα κόμματα που κυβερνούσαν. ΠΑΣΟΚ και ΝΔ είχαν στήσει ένα παιχνίδι εξουσίας με στοιχεία διαπλοκής με την οικονομική ελίτ, ερήμην του λαού. Δεν συζητάμε, βέβαια, για τα ΜΜΕ και τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.

Αλλά και στους περισσότερους φορείς που θα μπορούσε να ακουστεί η φωνή του κόσμου -όπως η αυτοδιοίκηση, τα συνδικάτα, τα εργατικά κέντρα, τα επιμελητήρια, οι επαγγελματικοί σύλλογοι κτλ- επικρατούσε το ίδιο σύστημα που κατέπνιγε τελικά την πραγματική φωνή του ελληνικού λαού.

Αν ήθελε κάποιος να βάλει υποψηφιότητα και να εκλεγεί στην αυτοδιοίκηση, στα επιμελητήρια, στα εργατικά κέντρα, ακόμη και να ανέλθει υπηρεσιακώς κτλ, έπρεπε πρώτα να ενταχθεί στο καλοστημένο σύστημα του δικομματισμού: για να το πούμε ξεκάθαρα, έπρεπε να 'προσκυνήσει' είτε έναν υπουργό, βουλευτή των ΝΔ – ΠΑΣΟΚ είτε ένα ανώτερο κομματικό τους στέλεχος που έκανε 'κουμάντο'.

Αν προσκυνούσε όμως, έχανε τη φωνή του, πλέον δεν είχε δική του γνώμη...

Ο καλοστημένος αυτός μηχανισμός που έλεγχε το μεγαλύτερο κομμάτι των κοινών της χώρας, είχε επιφανειακά οικονομική αλλά όχι ηθική νομιμοποίηση: ήταν σίγουρα αποκρουστικός για όλους τους έλληνες και κακώς τον ανεχόμασταν όσο οι τσέπες μας ήταν γεμάτες. Κατέρρευσε όμως με θόρυβο όταν η χώρα πτώχευσε και αποδείχτηκε ότι και η οικονομική τους νομιμοποίηση ήταν σαθρή και δανεική (ή μάλλον ληστρική) από το μέλλον.

Ο λαός αντέδρασε δίνοντας την εξουσία σε έναν νέο πολιτικό, τον Αλέξη Τσίπρα και σε ένα κόμμα εκτός του 'συστήματος' που πτώχευσε την χώρα και καταλήστευσε τις επόμενες γενιές.

Το σύστημα όμως του δικομματισμού με τους μηχανισμούς του, παρά τις τεράστιες και δόλιες ευθύνες του για την πτώχευση της χώρας, συνεχίζει να λειτουργεί σε όλα τα άλλα επίπεδα είτε από κεκτημένη ταχύτητα είτε λόγω εξουσιών που ακόμη διακρατεί.

Αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα δημοκρατίας για τον Αλέξη Τσίπρα και τον ΣΥΡΙΖΑ:

Θα μπορέσει ο ελληνικός λαός να αποκτήσει ξανά τη φωνή του στα περισσότερα επίπεδα εκπροσώπησης, όπως σε αυτοδιοίκηση – επιμελητήρια – εργατικά κέντρα – επαγγελματικούς και επιστημονικούς συλλόγους;

Θα στελεχωθούν οι δημόσιες υπηρεσίες με αξιοκρατικό και δημοκρατικό τρόπο, ώστε να αναδεικνύονται οι πιο άξιοι με στόχο τη μείωση της γραφειοκρατίας και την εξυπηρέτηση των πολιτών;

Θα αποκατασταθεί η δημοκρατία, η συμμετοχή του κόσμου, η ελεύθερη ψήφος του σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας; τότε μόνο θα έχουμε ένα στέρεο πολιτικό, δημοκρατικό σύστημα, πάνω στο οποίο μπορεί να οικοδομηθεί και να λειτουργήσει μία βιώσιμη οικονομία.

Δεν μιλάμε για 'συριζαίους' παντού. Καμία σχέση.

Όμως όχι οι ίδιοι άνθρωποι και οι μηχανισμοί που είναι υπεύθυνοι για τη στρεβλή λειτουργία των θεσμών που οι ίδιοι υποτίθεται υπηρετούν. Φτάνει πια με τους μηχανισμούς (ψευδο)εξυπηρετήσεων, υποσχέσεων και εξυπηρέτησης αλλότριων συμφερόντων.

Οι φορείς άμεσης εκπροσώπησης της κοινωνίας (π.χ. εργατικά κέντρα, επιμελητήρια, επαγγελματικοί σύλλογοι) και οι φορείς ελέγχου της λειτουργίας της αγοράς ή των θεσμών (π.χ. επιθεώρηση εργασίας, Ανεξάρτητες Αρχές κτλ) υπάρχουν ως δικλείδες ασφαλείας της δημοκρατίας: πιστεύει κανείς ότι λειτούργησαν όπως θα έπρεπε όταν η χώρα όδευε αγέρωχη προς τον γκρεμό; Τι ποσοστό σκανδάλων πιστεύουμε ότι έφτασε στη Δικαιοσύνη και πόσα από αυτά διαλευκάνθηκαν;

Αυτό είναι για εμάς το επόμενο μεγάλο στοίχημα δημοκρατίας. Προϋποθέτει όμως και την πεισματική συμμετοχή σε όλα τα επίπεδα άξιων ανθρώπων που έως σήμερα απέχουν απογοητευμένοι και αηδιασμένοι από τα εγκλήματα που συντελούνταν σε βάρος της χώρας.

*Ο κ. Γιάννης Θεοφύλακτος είναι Βουλευτής Ν. Κοζάνης (ΣΥΡΙΖΑ), Δικηγόρος και Μέλος των Επιτροπών:

- Θεσμών και Διαφάνειας

- Παραγωγής και Εμπορίου

- Ευρωπαϊκών Υποθέσεων

- Σωφρονιστικού Συστήματος