Γιάννης Θεοφύλακτος

Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Κοζάνης

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Δικηγορικό γραφείο

Θεοφύλακτος, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Κοζάνης (δικηγόρος), για εξωδικαστική ρύθμιση κόκκινων επιχειρηματικών δανείων:

- Η Ν.Δ. είναι επίσημα απέναντι στις επιχειρήσεις και υπέρ των Τραπεζών! Προκαλώ και παρακαλώ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ να ακούσουν και να διαβάσουν τις θέσεις της Ν.Δ. και της κας Μπακογιάννη που είναι ΣΑΦΕΣΤΑΤΑ υπέρ των Τραπεζών και ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑ!

- Απάντηση (δριμεία!) στις επίσημες θέσεις της Ν.Δ.

- Ανάλυση βασικών εννοιών του νομοσχεδίου,

- 4 προτάσεις (για επιχειρήσεις στις οποίες οφείλει το Δημόσιο, επιβράβευση συνεπών δανειοληπτών, για προσδιορισμό της έννοιας του μικρεμπόρου κτλ)

Ακολουθεί το βίντεο:

Και τα πλήρη πρακτικά της τοποθέτησης:

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ 
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΖ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄ 
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ

Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
(Άρθρο 40 παρ. 1 Κ.τ.Β.)

Στην Αθήνα σήμερα, 10 Απριλίου 2017, ημέρα Δευτέρα και ώρα 15.50΄, στην Αίθουσα «Προέδρου Αθανασίου Κωνστ. Τσαλδάρη» (223), συνήλθε σε συνεδρίαση η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, υπό την προεδρία της Προέδρου αυτής, κ. Χαράς Καφαντάρη, με θέμα ημερήσιας διάταξης την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης « Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων».

ΧΑΡΑ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ (Πρόεδρος της Επιτροπής) : Το λόγο έχει ο κ. Θεοφύλακτος.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΣ : Ευχαριστώ κυρία Πρόεδρε. Επειδή πρόκειται για ένα νομοσχέδιο, η ρύθμιση των επιχειρηματικών κόκκινων δανείων και των οφειλών των ελληνικών επιχειρήσεων στο δημόσιο και στα ασφαλιστικά ταμεία, για το οποίο διψάει η ελληνική κοινωνία, η ελληνική αγορά, ήθελα να συγχαρώ πραγματικά, τόσο τη σημερινή ηγεσία του Υπουργείου όσο και την προηγούμενη, η οποία είχε ξεκινήσει το σχέδιο και τη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, αλλά και τη διαπραγματευτική ομάδα, γιατί έχουν φτάσει σε ένα άρτιο, ολοκληρωμένο και σαφές σχέδιο νόμου, το οποίο φαίνεται ότι θα βάλει σε σειρά το μεγάλο αυτό πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας και της ελληνικής αγοράς. 


Εξεπλάγην πραγματικά από την τοποθέτηση της Νέας Δημοκρατίας και της κυρίας Μπακογιάννη. Θα αναλύσω, αλλά να θυμίσω πρώτα, ότι η πρώτη παρέμβαση που έκανε η Κυβέρνησή μας, το Μάρτιο του 2015 ήταν ότι κατήργησε την εγκληματική διάσταση των οφειλών των επιχειρηματιών και των ελευθέρων επαγγελματιών στην εφορία, στο ΤΕΒΕ, ΟΑΕΕ κ.λπ..
Έως το Μάρτιο του 2015 οι προγενέστερες κυβερνήσεις τους κυνηγούσαν ως κοινούς εγκληματίες. Τα πινάκια των πλημμελειοδικείων ήταν γεμάτα από ανθρώπους που χρωστούσαν στην εφορία και στα ασφαλιστικά ταμεία, λες και το έκαναν επίτηδες και καταδικάζονταν και μάλιστα δύο φορές. Για τα χρέη στην εφορία οι καταδίκες ήταν δύο φορές. Ήρθαμε λοιπόν και το καταργήσαμε αυτό, έτσι βλέπουμε την πραγματικότητα από τη σκοπιά του μικρομεσαίου και πραγματικά, είχαν την καλοσύνη οι συνάδελφοί μου, είναι ειλικρινείς της Νέας Δημοκρατίας να μοιράσουν και τις προτάσεις τους. 


Εκπλήσσομαι με τη σκληρότητα των προτάσεών τους (της Ν.Δ.) και θα εξηγήσω και πραγματικά παρακαλώ και προκαλώ τους μικρομεσαίους, αλλά και τους μεγάλους να δουν τις προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας. Είναι σαφέστατα υπέρ των τραπεζών και κατά των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών.
Διαβάζω και σταχυολογώ τα σημαντικότερα από τις προτάσεις της Ν.Δ.. Στη δεύτερη πρόταση λέει ότι, αν δεν καλύπτεται από τα υφιστάμενα εργαλεία, όπως είναι η αναγκαστική εκτέλεση, μόνο αν δεν καλύπτεται μια βιώσιμη δραστηριότητα. Δηλαδή, αν δεν καλύπτεται η τράπεζα ή το δημόσιο από την αναγκαστική εκτέλεση, δηλαδή υποθήκες, κατασχέσεις, πλειστηριασμοί, τότε να συζητήσουμε τι γίνεται. Να ορμήσουμε στα σπίτια, στα ακίνητα και στις επιχειρήσεις των ανθρώπων με αναγκαστική εκτέλεση, με κατασχέσεις και πλειστηριασμούςΔυσκολεύομαι να το πιστέψω αλλά το έχουν καταθέσει επίσημα. Έπειτα, να διασφαλίζει ένα σχέδιο τη συμμετοχή των σημαντικών πιστωτών. Πάλι από την πλευρά των μεγάλων πιστωτών, των τραπεζών και των φορέων που έχουν σημαντικές πιστώσεις, δηλαδή χρωστάει σε αυτούς πολλά ο κόσμος. Παρακάτω το λέει ακόμα πιο καθαρά, να προκαλεί την ελάχιστη παρέμβαση στα δικαιώματα των πιστωτών. Να μην υποχωρούν παρά μόνο όταν υπάρχει σοβαρή προοπτική εξασφάλισης και συναίνεσης. Να έχει την ελάχιστη παρέμβαση στα δικαιώματα των τραπεζών. Ας τα δουν οι μικρομεσαίοι και οι μεγάλοι, για να καταλάβουν τι προτείνει η ΝΔ. Προτείνει κατασχέσεις, πλειστηριασμούς, προτείνει να διασφαλίζονται οι τράπεζες και να έχει ελάχιστη παρέμβαση στα δικαιώματά τους. 
Το είπε ο κύριος Αθανασίου, η κυρία Μπακογιάννη, ο κύριος Αμυράς και ο κύριος Θεοχάρης, ότι έχει γίνει κατάχρηση του νόμου Κατσέλη. Ποια κατάχρηση του νόμου Κατσέλη; Πώς τα λένε αυτά; Υπάρχει κόσμος που χρωστάει και μειώθηκαν τα εισοδήματα του έκανε κατάχρηση του νόμου Κατσέλη; Τους παρακαλώ να δουν τι προτείνει η ΝΔ. Είναι μνημείο κατ’ εμέ. Ένα άλλο θέμα που αναφέρει είναι να μην έχει αναστολή. Ένα θετικό αυτού του νομοσχεδίου είναι η αναστολή των 70 ημερών στον υπερχρεωμένο επιχειρηματία και μπορεί να παραταθεί άλλους 3 μήνες. Σύμφωνα με τα λεγόμενα τους, θα προκαλέσει μεγάλες δυσκολίες στην αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων από τις τράπεζες, δηλαδή να ορμήσουν πάλι με κατασχέσεις και πλειστηριασμούς. Δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι έχουν καταθέσει τόσο σκληρές προτάσεις σε βάρος των επιχειρηματιών η Αντιπολίτευση, η ΝΔ και η κυρία Μπακογιάννη.
Αυτή είναι και η λογική του νόμου Δένδια, άρθρα ατάκτως ερριμμένα σε ένα νόμο-δεν ήταν νόμος ήταν άρθρα σ’ ένα νόμο. Η αγορά περίμενε πότε θα βγει ο νόμος, βγήκαν 10 άρθρα μέσα σε ένα άλλον νόμο και δεν εφαρμόστηκε ποτέ γιατί δεν θέλουν να τα εφαρμόσουν. Αυτά που θέλουν και τα έχουν καταθέσει είναι υπέρ των τραπεζών, για να μην κάνουν κατάχρηση μικρή στα δικαιώματά τους. Ποια κατάχρηση, μετά από 7 χρόνια μειώσεων των εισοδημάτων, κάνουν κατάχρηση, αυτό λέει η ΝΔ; 
Μετά από την κριτική που έκανα αλλά δεν μπορούσα να μην ξεκίνησω έτσι, θα αναφερθώ πολύ σύντομα: Η διαδικασία είναι διαφανής, με συγκεκριμένα στάδια σύντομα και χρονικά προσδιορισμένα, προβλέπει μια αναστολή που είναι σύντομη και αυτή και χωρίς πολλά έξοδα που θα επιλύσει αυτό που η αγορά το περιμένει εδώ και 7 χρόνια. Δεν μπορεί χωρίς αυτό να μπουν τα θεμέλια για το παρόν και το μέλλον της ελληνικής κοινωνίας, λόγω της αναδιάρθρωσης της ραχοκοκαλιάς της, που είναι η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Όμως, εκτός από το νομοσχέδιο που ξεκινάει με πολύ καλό τρόπο πρέπει να καταλάβουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς ότι πρέπει να συνεργαστούν. Δεν μπορεί ένας εξωδικαστικός συμβιβασμός να επιτευχθεί αν δεν υπάρχει ειλικρινής διάθεση ρύθμισης των οφειλών των μικρομεσαίων και μεγάλων επιχειρηματιών. 
Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, τράπεζες, δημόσιο, ΕΦΚΑ, επιχειρήσεις, πρέπει να συνεργαστούν με ειλικρινή διάθεση. Επί τούτου, έχει ανακοινωθεί από τον Υπουργό δημόσια ότι προβλέπεται να έρθει διάταξη που θα προβλέπει την ασυλία, ώστε να μπορούν και οι εκπρόσωποι των τραπεζών και του δημοσίου να υπογράφουν τέτοιες ρυθμίσεις. 
Η ασυλία αυτή δεν θα καλύπτει «θαλασσοδάνεια», γιατί μας λέγατε στην Εξεταστική Επιτροπή «εσείς οι ίδιοι θα δώσετε ασυλία». Όχι, θα δώσουμε ασυλία μόνο για τις ρυθμίσεις δανείων βιώσιμων επιχειρήσεων.
Οι ρυθμίσεις, όπως και στον νόμο Κατσέλη, είναι in personam και όχι in rem, δηλαδή κατά πρόσωπο ή κατά νομικό πρόσωπο και όχι κατά δάνειο. Αυτό ισχύει και για τον νόμο Κατσέλη και για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Δηλαδή, αυτό που ρυθμίζεται είναι το πρόσωπο, είναι η εταιρεία και για αυτό μπορεί ο διαχειριστής, ο διευθυντής της, το ομόρρυθμο μέλος της να έχει πάρει και ένα καταναλωτικό και ένα στεγαστικό. Θα ρυθμιστούν πακέτο όλα μαζί. Ας μη μας φαίνεται παράξενο. Όπως και στον νόμο Κατσέλη, αντίστοιχα, ένα φυσικό πρόσωπο μπορεί να έχει, για οποιονδήποτε λόγο, εγγυηθεί σε ένα επιχειρηματικό δάνειο ή να έχει πάρει ένα επιχειρηματικό δάνειο παλιά εάν ασκούσε επαγγελματική δραστηριότητα. Ρυθμίζονται όλα πακέτο.
Ειπώθηκε η ανακρίβεια ότι τίθενται εκτός 300.000 ελεύθεροι επαγγελματίες. Δεν τίθενται εκτός. Είναι στις ευνοϊκότερες διατάξεις του νόμου Κατσέλη, γιατί δεν έχουν την εμπορική ιδιότητα. Δεν μπορούμε να τους βάλουμε και στους δύο νόμους και εδώ και εκεί. Μετά από αιτήματα των ελεύθερων επαγγελματιών και δικηγόρων, εισήλθε η πολύ σωστή και ευνοϊκή διάταξη του άρθ. 15 παρ. 21, που λέει ότι μπορείς να μπεις στον νόμο Κατσέλη, αλλά αν έχεις μόνο χρέη στο Δημόσιο και στον ΕΦΚΑ, που είναι πολύ πιθανόν, «έλα εδώ να τα ρυθμίσεις με ευνοϊκό τρόπο». Δηλαδή, αυτό το άρθρο τα δίνει όλα. Είναι πολύ καλό και η σκοπιμότητα είναι ότι, λόγω του ότι μπορεί να μην χρωστούν σε τράπεζες, δεν μπορούν να τα ρυθμίσουν αυτά στον νόμο Κατσέλη. Έτσι καλύπτεται και αυτό το κενό. Όσον αφορά την ένσταση διζήσεως, καλό είναι να ενημερώνεται ο δανειολήπτης, γιατί τελικά υπογράφουν όλοι κάτι που δεν ξέρουν τι είναι. Καλό είναι να υπάρχει επίσημη ενημέρωση και με κάποιον τρόπο αυτό να το ρυθμίσουμε μεταγενέστερα, για να καταλαβαίνει ο εγγυητής τι είναι αυτό από το οποίο παραιτείται.
Πρέπει να δούμε αν γίνεται να ενταχθούν στη ρύθμιση αυτή επιχειρήσεις που βγήκαν τα τελευταία χρόνια από την αγορά, γιατί χρωστούσε σε αυτές το Δημόσιο. Πρέπει να έχουν ιδιαίτερη μεταχείριση. Δεν πληρώθηκαν, ανέλαβαν δημόσια έργα, μπήκαν σε δημόσιες συμβάσεις και ήταν τα προηγούμενα χρόνια ολοκάθαρες, υγιέστατες και πολύ βιώσιμες επιχειρήσεις. Τα τελευταία χρόνια, κυρίως από το 2010 και μετά, λόγω στάσης πληρωμών το Δημόσιο δεν πλήρωσε τις υποχρεώσεις του και έτσι άρχισαν και αυτές να μην πληρώνουν τις δικές τους υποχρεώσεις σε πιστωτές, στο Δημόσιο και λοιπά, έτσι μετά δεν μπορούσαν να πάρουν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα και τελικά βγήκαν εκτός αγοράς. Πιστεύω ότι πρέπει να έχουμε μια εξαιρετική ρύθμιση, εάν με κάποιο τρόπο μπορεί να αποδείξει μια επιχείρηση ή ένας έμπορος ότι πρώτα το Δημόσιο χρωστούσε σε αυτόν και τον έβγαλε έτσι με αυτόν τον τρόπο εκτός αγοράς.
Δεύτερον, αύριο θα έχουμε εδώ τους εκπροσώπους της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών. Πρέπει να έχουμε μια επιβράβευση στους συνεπείς δανειολήπτες. Πραγματικά, είναι αίτημα, γιατί πολλοί είναι «πράσινοι» γιατί πληρώνουν με στερήσεις. Πρέπει να δούμε μια συναινετική ρύθμιση, κάτι αντίστοιχο με αυτό που έγινε στους λογαριασμούς της Δ.Ε.Η., όπου οι συνεπείς καλοπληρωτές έχουν μια έκπτωση 15%. Ας κάνουν οι τράπεζες μια έκπτωση από τα επιτόκια και στις επιχειρήσεις να ισχύει το ίδιο. Θα νιώσουν αδικημένοι οι καλοπληρωτές και πρέπει να το προτείνουμε. Δεν γίνεται να το επιβάλουμε, αλλά να το προτείνουμε ώστε να εφαρμοστεί.
Όσον αφορά τις μεγάλες επιχειρήσεις, θα πρότεινα να είναι υποχρεωτική η διαδικασία του πολυμελούς πρωτοδικείου. Είναι μια απλή επικύρωση και δεν επιβαρύνει τα πινάκια των πολυμελών πρωτοδικείων, που, ούτως ή άλλως, είναι άδεια. Η σοβαρότητα της διαδικασίας και το ποσό νομίζω, για να μην έχουμε διάφορες παρελκυστικές τακτικές, καλό θα ήταν στο τέλος των μεγάλων επιχειρήσεων να είναι υποχρεωτική. Νομίζω ότι αυτό δεν αλλάζει το χαρακτήρα του νόμου, γιατί οι εκατοντάδες χιλιάδες είναι οι μικρομεσαίοι.
Επίσης έχω μια πρόταση όσο αφορά το νόμο Κατσέλη, όπως τροποποιήθηκε από τον Υπουργό, κύριο Σταθάκη, ότι καλό είναι σε επόμενο στάδιο να προσδιοριστεί η έννοια του μικροεμπόρου, γιατί ως τώρα προσδιορίζεται μόνον νομολογιακά και αυτό έχει φέρει μια σύγχυση για τους μικροεμπόρους. Δηλαδή, έχουμε πολύ μικρές ατομικές επιχειρήσεις, που δεν είναι λίγες στην Ελλάδα και έχουμε μια σύγχυση σε ποιον από τους δύο νόμους να υπαχθούν.
Κλείνοντας, είναι μια πάρα πολύ καλή προσπάθεια, πολύ φιλόδοξα προσπαθεί η κυβέρνηση, ώστε οι διατάξεις του νομοσχεδίου να αντιμετωπίσουν το ζήτημα των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων, με τη σύμπραξη όλων, που είναι αναγκαία. Καλώ, έστω και μεταγενέστερα, να το υπερψηφίσουν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, άλλως δεν ξέρω τι θα έχουν να πουν στους επιχειρηματίες.

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn