Γιάννης Θεοφύλακτος

Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Κοζάνης

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Δικηγορικό γραφείο

ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ Α΄ ΚΑΤΟΙΚΙΑ:

Τα βασικά σημεία της τροποποίησης των νέων διατάξεων της προστασίας της α΄ κατοικίας.

Περιληπτικά τα σημαντικότερα σημεία της τροποποίησης του άρθρου 9 του νόμου Κατσέλη (ν. 3869/2010, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει) το πώς διαμορφώνεται πλέον το τοπίο για τους δανειολήπτες και προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κινδυνολογία και καταστροφολογία των ημερών από αρκετά (‘συστημικά’) ΜΜΕ είναι τα εξής:

* Ο νόμος Κατσέλη ίσχυε, ισχύει και θα ισχύει.

* Αυτό σημαίνει ότι όποιος σήμερα ή και μετά τη 1-1-2016 καταθέσει Αίτηση του νόμου Κατσέλη στο αρμόδιο Ειρηνοδικείο, λαμβάνει δικάσιμο για προσωρινή προστασία και δικάσιμο για οριστική απόφαση, αναστέλλονται τα καταδιωκτικά μέτρα, καταθέτει φάκελο με τα έγγραφα του οικονομικού και προσωπικού του προφίλ, κοινοποιεί τα αντίγραφα στις τράπεζες κτλ.

* Προστατεύουν την κύρια κατοικία τους όσοι εντάσσονται στο νόμο Κατσέλη.

* Για τους υπόλοιπους (που δεν εντάσσονται στο νόμο Κατσέλη) η προστασία της α΄ κατοικίας καταργήθηκε στις 31-12-2014, καθώς δεν ανανεώθηκε ο ν. 4224/2013.

* Για όσους κατέθεσαν Αιτήσεις του νόμου Κατσέλη στα Ειρηνοδικεία της χώρας ή θα καταθέσουν έως 31-12-2015 ισχύουν τα σημερινά κριτήρια (προστατεύεται η αντικειμενική αξία της κατοικίας που δεν ξεπερνά το αφορολόγητο όριο + 50%).

* Για όσους θα καταθέσουν Αιτήσεις μετά τη 1-1-2016 τροποποιούνται τα κριτήρια προστασίας της α΄ κατοικίας (δεν καταργούνται!) ισχύουν τα εξής:

Μετά την 1-1-2016 τα χαμηλά εισοδήματα (όσων δηλ. τα εισοδήματα είναι ισοϋψή με τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, δηλαδή: 8.180€ για τον άγαμο, 13.917€ για τον έγγαμο, 17.278€ για έγγαμους με ένα τέκνο, 20.639€ για έγγαμους με δύο τέκνα) υπολογίζονται στο 25% των δανειοληπτών), δηλ. τα φτωχά λαϊκά στρώματα και η αντικειμενική αξία της κατοικίας τους: 120.000€ για τον άγαμο, 160.000€ για τον έγγαμο + 20.000€ για κάθε τέκνο, προστατεύονται και μάλιστα απόλυτα και με επιδότηση της δόσης από τον κράτος (για πρώτη φορά).

Μετά την 1-1-2016 τα μεσαία εισοδήματα (όσων δηλ. τα εισοδήματα είναι ίσα με τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης + 70%, υπολογίζονται στο 35% των δανειοληπτών, δηλαδή: 13.906€ για τον άγαμο, 23.658,90€ για τον έγγαμο, 29.372,60€ για έγγαμους με ένα τέκνο και 35.086,30€ για έγγαμους με δύο τέκνα), δηλ. τα μεσαία  στρώματα και η αντικειμενική αξία της κατοικίας τους: 180.000€ για τον άγαμο, 220.000€ για τον έγγαμο + 20.000€ για κάθε τέκνο προστατεύονται (επίσης πρέπει να είναι συνεργάσιμος δανειολήπτης, δηλ. κυρίως να απαντάει στην αλληλογραφία της τράπεζας, να δίδει τα στοιχεία  επικοινωνίας του κτλ).

Μετά την 1-1-2016 τα υψηλά εισοδήματα (πάνω από 35000€ ακαθάριστο για τετραμελή οικογένεια) δεν μπορούν να προστατεύσουν την α΄ κατοικία τους με τη διαδικασία του νόμου Κατσέλη. Μπορούν όμως να κάνουν ρύθμιση με την τράπεζα (ή να καταθέσουν Αίτηση του νόμου Κατσέλη έως 31-12-2015).

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:

Δεν καταργήθηκε ο νόμος Κατσέλη.

Δεν καταργήθηκε η προστασία της α΄ κατοικίας για όσους προσφεύγουν στο νόμο Κατσέλη.

Έως 31-12-2015 τα κριτήρια προστασίας της α΄ κατοικίας για όσους προσέφυγαν ή θα προσφύγουν έως 31-12-15 στο νόμο Κατσέλη παραμένουν ίδια (αυξημένα για όλες τις εισοδηματικές κατηγορίες).

Μετά την 1-1-2016 τα κριτήρια προστασίας για όσους προσφεύγουν στο νόμο Κατσέλη τροποποιούνται ως εξής:

* Βελτιώνονται για τα φτωχά λαϊκά στρώματα,

* Παραμένουν περίπου ίδια για τα μεσαία οικονομικά στρώματα,

* Καταργούνται για τα υψηλότερα εισοδήματα.


Ακολουθεί η ομιλία στην Ολομέλεια της 19-11-2015 και απόσπασμα από τα απομαγνητοφωνημένα Πρακτικά.

Διαβάστε περισσότερα: Άρθρο για νέο νόμο για πλειστηριασμούς

Από παραδρομή η γραμματεία έγραψε λάθος το όνομα!


ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΖ΄ - ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄

ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΝΙΜΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΘΕΣΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ (Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής- Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Θεοφύλακτος.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Αυτό που ήθελα εγώ να ρωτήσω στα παρόντα μέλη, κυρίως τον Πρόεδρο τον κ. Κορλεά και στους άλλους δύο παριστάμενους, είναι αν έχουν σκεφτεί το προσωπικό στίγμα που προτίθενται να δώσουν στην Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου. Το λέω αυτό, γιατί ιδιαίτερα όταν μια Ανεξάρτητη Αρχή όπως σήμερα συστήνεται για πρώτη φορά, είναι πολύ σημαντικό και το προσωπικό στίγμα που θα δώσετε. Και να θυμίσω ότι η επιτυχημένη ή η αποτυχημένη πορεία ενός θεσμού, όπως είναι αυτή η επιτροπή, κρίνεται εν πολλοίς από την πρώτη θητεία και από το στίγμα που θα δώσει το πρώτο Δ.Σ. και ο Πρόεδρος. Και να θυμίσω τον Συνήγορο του Πολίτη ή τον Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, όπου έχουν μια σημαντική παρουσία στα δημόσια πράγματα της χώρας και συνέβαλαν αποφασιστικά, και επαναλαμβάνω οι πρώτοι που πλήρωσαν τις Ανεξάρτητες αυτές Αρχές στο να έχουν επιτυχημένη πορεία πλέον σαν θεσμοί, σαν Ανεξάρτητες Αρχές.

Αυτό το συνδέω ανατρέχοντας στην ιστορία που δημιουργήθηκαν οι Ανεξάρτητες Αρχές σε όλο το δυτικό κόσμο και στις σύγχρονες ευρωπαϊκές δημοκρατίες, που κατά τη γνώμη μου αλλά και σύμφωνα με την διεθνή βιβλιογραφία, είναι η δυσλειτουργία των θεσμών. Δηλαδή, εάν λειτουργούσαν σωστά οι θεσμοί, οι εξουσίες, η νομοθετική που προβλέπεται στο σύνταγμα και τους νόμους ή εάν λειτουργούσε σωστά η δημόσια διοίκηση, δεν θα υπήρχε η ανάγκη για τη δημιουργία και την λειτουργία των Ανεξάρτητων Αρχών. Π.χ. εάν λειτουργούσε σωστά η δικαιοσύνη και οι δημόσιες υπηρεσίες δεν θα υπήρχε η ανάγκη η δημιουργία του Συνηγόρου του Πολίτη.

Αυτό είναι μια παραδοχή των σύγχρονων ευρωπαϊκών δημοκρατιών, ότι δεν λειτουργούν σωστά οι θεσμοί και γι' αυτό υπάρχουν οι ανεξάρτητες αρχές που υπερβαίνουν, είναι αναγνωρισμένο ότι πολλές φορές η νομοθετική με την εκτελεστική εξουσία κάμπτεται η ανεξαρτησία τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται δυσλειτουργίες στο πολίτευμα και γι' αυτό υπάρχει η ανάγκη των Ανεξάρτητων Αρχών. Αυτό όμως συγχρόνως, για να επιβεβαιώσω το νόημα αυτών που διαβάστηκαν ότι είπε ο σημερινός Υπουργός Οικονομικών ο κ. Τσαλακώτος, απομακρύνει τις Ανεξάρτητες Αρχές και τα Διοικητικά Συμβούλια που τα πληρούν από την δημοκρατική νομιμοποίηση. Δηλαδή, οι Ανεξάρτητες Αρχές για να ελέγχουν τους θεσμός που έχουν μια δημοκρατική νομιμοποίηση έχουν μια απόσταση τελικά από τον ελληνικό λαό για το οποίο όλοι βρισκόμαστε εδώ πέρα.

Η ερώτησή μου, σε συνδυασμό με αυτό που είπα στην αρχή για το προσωπικό του στίγμα, είναι πώς σκέφτεστε να καλύψετε αυτό το κενό, που ούτως ή άλλως υπάρχει σε κάθε Ανεξάρτητη Αρχή; Δηλαδή, υπάρχει ένα κενό, μια απόσταση, ένα έλλειμμα όντως δημοκρατικής νομιμοποίησης. Και το λέω αυτό, γιατί είναι αναλυτικός που ο νόμος και ο κανονισμός για τα καθήκοντά σας και τα βιογραφικά σας ούτως είναι πληρέστατα και ότι θα ασχοληθείτε με αυτά, αλλά ποιος θα είναι ο τόνος που θα δώσετε ώστε όταν έχετε ένα σημαντικό πόρισμα αυτό να απασχολήσει τον ελληνικό λαό και τελικά την κυβέρνηση και όλες τις εξουσίες; Ευχαριστώ.

14/10/2015 - Τοποθέτηση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Μέτρα για την εφαρμογή της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων».